Hamrende charmerende havehuse, blomstrende haver og spiselige planter - alt samlet i CPH Garden.


Kære læser💚

kun i mit eget selskab, fuld af forventning og med en tro på, at jeg kunne finde fordybelse og hente inspiration, besøgte jeg CPH Garden show. 

Om ikke så længe, skal vi i gang med vores egen nye/gamle have, så jeg skulle suge til mig, så meget som overhovedet muligt.

Skønt vejr, glade haveentusiaster og smukke stande mødte mig, da jeg ankom til CPH Garden.



Skønne havehuse af genbrugsmaterialer.


Området er ikke så stort, så jeg gik CPH Garden igennem ad flere omgange - hver gang opdagede jeg noget nyt og alligevel ved jeg,  at der er meget, jeg ikke fik set.

Jeg blev begejstret over de mange små selvbyggede træhuse, som stod i de små haver. De var lavet af genbrugsmaterialer, gamle vinduer, døre med sprossede vinduer og malede pallekasser. Flere havde græs og mos på taget - super hyggeligt og indbydende.



Gamle døre er blevet til et lille skur. Skønt til opbevaring  af haveredskaber eller måske et lille planteskur, hvor man kan stå og nørkle med jord og krukker - læg lige mærke til taget, som er plantet til med blomster.


Et vægdrivhus kan man også få plads til i den lille have. Her har Signe Wenneberg brugt 2 pallekasser, som hun har malet hvide og igen gamle vinduer, som danner selve drivhuset. Så hyggeligt og simpelt kan det gøres. Det er nemet at fylde pallekasserne med jord, så planterne har rigeligt at gro i.

Tror dette hyggelige mini orangeri bliver det mest fotograferede i hele haven. Det er så fint og man føler sig virkelig hensat til en gammel engelsk have. Igen er det de sprossede vinduer og slidte udtryk, der gør sig godt. Her vil gamle terracotta krukker og rustne kar med stauder være en naturlig udsmykning. Læg også mærke til græsserne på taget - en lille stige bagved og man kunne sætte sig på taget med "a nice cup of english breakfast tea".



Græshaven - et par smukke eksempler

Nu måtte jeg jo ikke kravle op på taget af det fine havehus, for at lure sammensætningen af beplantningen. Men inspiration til græshaver, fandt jeg andre steder. Se lige disse 2 fotos, som er en skøn blanding af græsser og blomstrende planter.





Miscanthus - også kaldet elefantgræs. Nepeta - blåkant små blå blomster. Phlox - der findes rigtig mange typer phlox bl.a høstphlox, lyngphlox og pudephlox. Arenarius - også kaldet marehalm (Arenarius betyder faktisk "voksende i sand").


Stachys Monnieri har rosa blomster og er i familie med lammeøre. Miscanius Silberspinne er en smalbaddet elefantgræs. Nepeta er smuk og blåblomstrene. Panicum også kaldet rishirse har grønne blade, som bliver rødlige til august. Erigeron, også kaldet bakkestjerne, blomstrer med en fin lille hvid blomst med gul midte.


Krukker og kar - smukt tilplantet.

Nu hvor jeg tidligere nævnte rustne kar og gamle krukker, synes jeg disse tilplantede eksemplarer er et ekstra blik værd. Ofte vælger man én eller få varianter af blomster i sine krukker. Men hvor er det smukt, når man virkelig formår at sammensætte en symfoni af farver og planter.




græsser, stauder og benved i en smuk blanding



Rustne kar og krukker skaber et rustikt udtryk og falder utroligt godt ind i havens farver. De rustne krukker er også rigtig smukke i haven om vinteren, når blade og blomster ikke længere dominerer.

            Ved godt det ikke er jul endnu - men se lige denne rustne krukke. Uanset 
            hvilken gran du planter i krukken vil den være rigtig smuk til efteråret og julen.

Disse rustner kar laves også uden bund. Egentlig er det bare en ring, som danner afgrænsningen for dine planter. Her plantet til med lækre spiselige fund. På denne måde minimeres også risikoen for snegle.

Den skønne blomstrende have.

At plukke en buket blomster i haven, nyde den i stuen eller give den til en sød veninde gør altid godt. På CPH Garden var der plantet stauder i smukke sammensætninger. Nyd blot nogle af nedenstående haver:








Krydderurter og spiselige planter.

På CPH Garden fandt jeg også inspiration til spiselige planter og sammensætning af krydderurter. Et helt bed plantet til med krydderurter, hvilken duft og hvilket smukt syn. Der var også vist en have, hvor man havde plantet persille mellem blomsterne (sorry....glemte at tage foto). Men på nedenstående fotos kan I se sammensætningen af krydderurter. Tænk sig at gå i haven og bare dufte, smage og plukke løs.....


Mynte - almindelig og marokkansk. Vietnamesiske koriander. Spicy oregano. Rosmarin.


Artemisia (i familie med Estragon og malurt). Origano. Ocimum er flerårig og i familie med basilikum. Grøn og rød basilikum.

Purløg, kruspersille, citronmelisse og igen vietnamesisk koriander.

Synes det er spændende at bruge spiselige planter i salater, i desserter eller bare som pynt på et dejligt anrettet måltid. Fandt disse varianter på en af standene, som er værd at huske på.



 

Anisisop kaldes også indianerplante. Du kan bruge de friske grønne blade i en te, som dekoration på desserter og hvis du søger på nettet, vil du også finde opskrifter på en kryddersnaps - kunne være en ide til julebordet. Anisisop giver som navnet antyder en smag af anis.


Løgkarse er gået fra at være en ukrudtsplante til at være en gourmetplante - men de fleste spiselige planter kan vel egentlig betegnes som gourmetplanter, bare man har ideerne til at bruge dem. Løgkarse kan bruges i salater og på nettet kan du finde lækre opskrifter på pesto med løgkarse.



Amarant har, som I kan se på billedet, de smukkeste røde blade. Bladene er spiselige og gør sig godt, både smagsmæssigt og visuelt i en salat. Bladene skulle være meget sunde, da de er fyldt med A-vitamin, C-vitamin, kalk, jern og protein. Et godt og spændende valg til salaten.



Smukke stier er en kunst

Det er altid en kunst at få lagt fine trædesten i haven uden at det bliver for dominerende og massivt. Jeg synes disse 2 varianter er et godt bud på en smuk sti, som fører til en skøn spot i haven.







Godt tilpas 😊 og fyldt med nye ideer til vores kommende haveprojekt, vendte jeg hjem til Jylland. Mange smukke planter, hyggelige træhuse og ting til et par stillebens præger min erindring om CPH Garden. Dog er der 2 planter, som dukker op, hver gang jeg tænker på min inspirationstur. Jeg vil derfor slutte mit indlæg med fotos af en urt og en rose - håber I kan se det smukke i denne Østersurt og Rosen "Blue for You", som på billedet er flankeret af lavendler.


Østersurt er en flerårig urt med grågrønne blade, som efter sigende skulle 
smage af østers.
Rose Blue for You. Rosen har de smukkste lyse blålilla blomster med den dejligst duft.
Rigtig dejlig weekend til alle - glæder mig til næste weekend, hvor jeg regner med at besøge  et par "åben-have" arrangementer ⚘



Der venter endnu en uge med megen inspiration og haveglæde.
(og en græsplæne der skal slåes 😉 hvilket faktisk også er ret hyggeligt)












Kommentarer