Orangeriet på Den Gamle Mølle



Kære læser, 💚

når jeg tænker på et orangeri, er det fyldt med citrusplanter, figner, vinranker og masser af duftende blomster. Midt i alt det frodige er der et bord og et par siddepladser. Orangeriet er for mig et sted med plads til ro og fordybelse - måske en lidt egoistisk spot, hvor man kan koncentrere sig om sig selv - uden alt for megen indblanding.

Andre ser orangeriet som en extra stue, hvor du kan samle familie og venner til middag og nogen ønsker sig et orangeri, som skal bruges til dyrkning af grøntsager og urter - igen et skønt familieprojekt, hvor det at være "selvforsynende" er drivkraften.

Dermed være sagt, at der er mange skønne muligheder med et orangeri og et drivhus - man skal bare beslutte sig, hvad man vil bruge dette extra rum til. Jeg ønsker, at mit orangeri skal være en rolig oase, hvor man har lyst til at sætte sig og bare slappe af.

Beslutningen om funktionen var taget.

Placering:
Orangeriet skulle være en del af miljøet omkring butikken. Det skulle placeres et sted,  hvor kunder kan nyde en kop kaffe og blive inspireret. Desuden var der mulighed for at bygge det i nærheden af en masse store træer, så det med det samme var en del af et grønt miljø. Nu er der tider med sol i orangeriet og tider med skygge - en god kombination.




Gulvbelægning:
Gulvbelægningen gjorde jeg ikke meget ved, hvilket jeg fortryder i dag. Det er ikke så nemt at lægge gulv, når først det er fyldt med krukker, planter og møbler. MEN skulle jeg vælge at rydde orangeriet og lægge et gulv, ville jeg vælge gamle gråsorte teglsten. De passer til den gamle møllebygning og resten af gården og er smukke sammen med de græske og italienske krukker. Jeg har også tænkt på trægulv, det er rigtig lækkert at gå på - specielt med bare fødder - men jeg tror jeg holder mig til de gråsorte teglsten - når jeg får taget mig sammen (det skal nok lykkes). Nedenstående foto er nye sten fra Randers tegl - hvis jeg er heldig finder jeg nogen brugte.




Beplantning:
Inden du lægger gulv i orangeriet, så gør dig tanker om beplantningen. Er der nogen af planterne, som du vil sætte direkte i jorden, så husk at gøre plads til dem - det kunne være vinranker, blåregn, klematis eller kamelia. Jeg er stor fan af krukker - så alle mine planter i drivhuset er plantet i krukker også blåregn og vinranker. Det giver en fleksibilitet og er bare smukt. Lige nu er det små planter, som i løbet af de næste par år forhåbentlig bliver store og fine. Hvis jeg er heldig får jeg i år lidt vindruer og blåbær - uhmn.....

 


 


Vanding:
Vanding er et kapitel for sig og der findes mange super effektive systemer. Men med en regnvandstønde og en vandkande kommer man langt.

Udenfor orangeriet:
Der er næste altid dejligt inde i orangeriet - men når solen virkelig er fremme og man ønsker lidt vind i håret, er det godt at have en spot i nærheden af orangeriet. Jeg har et lille hjørne med bord og stole, som jeg kalder rosenlunden. 






Kom og nyd en kop kaffe i eller udenfor orangeriet på 
Den Gamle Mølle. 

Rigtig god weekend.





Kommentarer